Viktigt meddelande Servicefönster: Den 27/10 mellan kl 17-19:00 är beställningsportalen otillgänglig pga ett servicefönster.
Logga in på Beställningsportalen
Med ditt e-tjänstekort
e-tjänstekort
Med användarnamn & lösenord




Välkommen till Beställningsportalen!

Välkommen till Beställningsportalen! Här kan du förskriva hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning. I Hjälpmedelsguiden hittar du riktlinjer för förskrivning.

Nyhet2020-10-05
Vissa hjälpmedel övergår till egensvar den 1 november
Sista dagen att förskriva dessa hjälpmedel och lägga en beställning i Beställningsportalen är den 31 oktober 2020. De hjälpmedel som redan har förskrivits kan brukaren behålla och de behöver inte lämnas
tillbaka till hjälpmedelsverksamheten. Läs mer på Hjälpmedelsguiden Vissa hjälpmedel övergår till egenansvar
Visa nyhet ▾
Nyhet2020-09-28
Vissa hjälpmedel går över till egenansvar
Hälso- och sjukvårdsnämnden har fattat beslut om att vissa hjälpmedel ska övergå till egenansvar. Läs mer om beslutet på Vårdgivarguiden:
Vissa hjälpmedel går över till egenansvar
Mer information kommer inom kort.
Visa nyhet ▾
Nyhet2019-05-20
Obligatorisk förskrivarutbildning
Socialstyrelsens förskrivarutbildningar, "Förskrivning av hjälpmedel" och "Förskrivning av förbrukningsartiklar", är obligatoriska utbildningar för förskrivare i Region Stockholm. Kursbeviset från en av
kurserna bifogas ansökan om nytt användarkonto i Beställningsportalen.
Socialstyrelsen Stöd och utbildning
Visa nyhet ▾

De vanligaste frågorna vi får

Jag loggar in med användarnamn

Om du har glömt ditt lösenord så kan du beställa ett nytt genom att ange ditt användarnamn (oftast HsaID) och klicka på Skicka.

Ett e-postmeddelande kommer att skickas till din registrerade e-postadress i Beställningsportalen. Observera att du har fem minuter på dig att följa instruktionerna för att välja ett nytt lösenord.

Jag loggar in med e-tjänstekort

Vid frågor om glömda eller förlorade koder till ditt e-tjänstekort, kontakta din lokala IT-support. Arbetar du inom Region Stockholm se vidare information på Vårdgivarguiden.

Ansökan om ett konto görs på Beställningsportalens startsida via länken ”Ansök om konto” som finns i inloggningsrutan.

Mer info

Du kan logga in med hjälp av ditt e-tjänstekort. I dagsläget så är detta tillgängligt för användare inom Region Stockholm, Stockholm stad och Lidingö stad. Vid frågor om e-tjänstekortinloggning inklusive glömda eller förlorade koder samt frågor om dina användaruppgifter, kontakta din lokala IT-support. Vid inloggning med e-tjänstekort hämtas dina användaruppgifter (som t ex HSA-id, namn, e-post och telefon) från den aktuella användarkatalogen EK. Dessa uppgifter följer med i inloggningsintyget till Beställningsportalen varje gång du loggar in. Du kan därför själv inte uppdatera dessa uppgifter i Beställningsportalen. Är du anställd inom Region Stockholm, se vidare information på Vårdgivarguiden.

Har du frågor om ett hjälpmedel

Om du inte hittar ett hjälpmedel kan det bero på att du inte har rätt att förskriva/beställa aktuellt hjälpmedel eller att artikeln inte är upplagt i sortimentet. För behörighetsfrågor se Hjälpmedelsguiden och för frågor om hjälpmedel, artiklar eller leveranser kontakta respektive hjälpmedelsverksamhet.