Logga in på Beställningsportalen
Med ditt e-tjänstekort
e-tjänstekort
Med användarnamn & lösenord




Välkommen till Beställningsportalen!

Välkommen till Beställningsportalen! Här kan du förskriva hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning. I Hjälpmedelsguiden hittar du riktlinjer för förskrivning.

Nyhet2019-11-12
Begränsning vid förskrivning
För att minska antalet hjälpmedel som inte längre används, men som fortfarande finns kvar hos brukare, har hälso- och sjukvårdsförvaltningen infört en begränsning vid förskrivning i Beställningsportalen.
När ett hjälpmedel förskrivs, där det enligt hjälpmedelslistan i Beställningsportalen redan finns flera hos brukaren, stoppas förskrivningen och förskrivaren uppmanas att se över brukarens befintliga hjälpmedel och återlämna/avregistrera det som inte används för att kunna förskriva ett nytt hjälpmedel om behov finns.

Om ny förskrivning ändå är nödvändig kan en motivering skickas till hjälpmedelscentralen via Beställningsportalen. Hjälpmedelscentralen kan låsa upp begränsningen så att en ny förskrivning kan göras.
Visa nyhet ▾
Nyhet2019-10-28
Socialstyrelsen byter till helt ny utbildningsportal i januari 2020
Vid byte av utbildningssystem har Socialstyrelsen tyvärr ingen möjlighet flytta med externa användarkonton och information om genomförda utbildningar, vilket innebär att du som gjort utbildningen om förskrivningsprocessen
behöver spara ner dina kursbevis senast 2019-12-20. Utbildning Socialstyrelsen
Visa nyhet ▾
Nyhet2019-08-30
Utökad behörighet och kursbevis
Kontakta hälso- och sjukvårdsförvaltningen för frågor gällande utökad behörighet och kursbevis från Socialstyrelsen. Maila dina frågor till hjalpmedel.hsf@sll.se. Kontakta SLL IT vid hjälp med att ladda
upp kursbevis och andra dokument SLL IT
Visa nyhet ▾
Nyhet2019-05-20
Obligatorisk förskrivarutbildning
Socialstyrelsens förskrivarutbildningar, "Förskrivning av hjälpmedel" och "Förskrivning av förbrukningsartiklar", är obligatoriska utbildningar för förskrivare i Region Stockholm. Kursbeviset från en av
kurserna bifogas ansökan om nytt användarkonto i Beställningsportalen.
Socialstyrelsen Stöd och utbildning
Visa nyhet ▾

De vanligaste frågorna vi får

Jag loggar in med användarnamn

Om du har glömt ditt lösenord så kan du beställa ett nytt genom att ange ditt användarnamn och klicka på Skicka.

Ett e-postmeddelande kommer att skickas till din registrerade e-postadress. Observera att du har fem minuter på dig att följa instruktionerna för att välja ett nytt lösenord.

Jag loggar in med e-tjänstekort

Vid frågor om glömda eller förlorade koder till ditt e-tjänstekort, kontakta din lokala IT-support. Arbetar du inom Region Stockholm se vidare information på Vårdgivarguiden.

Ansökan om ett konto görs på Beställningsportalens startsida via länken ”Ansök om konto” som finns i inloggningsrutan.

Mer info

Du kan logga in med hjälp av ditt e-tjänstekort. I dagsläget så är detta tillgängligt för användare inom Region Stockholm och inom Stockholm stad. Vid frågor om e-tjänstekortinloggning inklusive glömda eller förlorade koder samt frågor om dina användaruppgifter, kontakta din lokala IT-support. Vid inloggning med e-tjänstekort hämtas dina användaruppgifter (som t ex HSA-id, namn, e-post och telefon) från aktuell användarkatalog. Dessa uppgifter följer med i inloggningsintyget till Beställningsportalen varje gång du loggar in. Du kan därför själv inte uppdatera dessa uppgifter i Beställningsportalen. Är du anställd inom Region Stockholm landsting, se vidare information på Vårdgivarguiden.

Har du frågor om ett hjälpmedel

Om du inte hittar ett hjälpmedel kan det bero på att du inte har rätt att förskriva/beställa aktuellt hjälpmedel eller att artikeln inte är upplagt i sortimentet. För behörighetsfrågor se Hjälpmedelsguiden och för frågor om hjälpmedel, artiklar eller leveranser kontakta respektive hjälpmedelsverksamhet.