Logga in på Beställningsportalen
Med ditt e-tjänstekort
e-tjänstekort
Med användarnamn & lösenord




Välkommen till Beställningsportalen!

Välkommen till Beställningsportalen! Här kan du förskriva hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning. I Hjälpmedelsguiden hittar du riktlinjer för förskrivning.

Nyhet2025-03-27
Omstrukturering av diabeteshjälpmedel inom MAH diabetes
Den 1 april 2025 görs en omstrukturering av diabeteshjälpmedel inom MAH diabetes då några funktionsområden byter namn och vissa hjälpmedel flyttas över till andra funktionsområden. Använd funktionen Sök
artiklar eller läs informationen under ”Nyheter från Medicinteknisk apparatur i hemmet (MAH) - Diabetes” i Beställningsportalen.
Visa nyhet ▾
Nyhet2025-03-05
Inaktiverade och borttagna användarkonton i Beställningsportalen
Om man inte har loggat in på sitt användarkonto på 6 månader så inaktiveras kontot. Kontakt tas med SF IT-support för att aktivera kontot igen. Om man inte har loggat in på sitt användarkonto under 12
månader tas användarkontot bort och en ny ansökan behöver göras.
Visa nyhet ▾
Nyhet2025-03-04
Delegering gällande förskrivning av kompressionspump
Från och med 4 mars 2025 behöver distriktssköterskor och fysioterapeuter utökad behörig via delegering för att förskriva Kompressionsutrustning för arm, ben eller bål (kompressionspump), ISO-kod 040609.
Nyhet2024-11-14
LMA-nummer
LMA-nummer skrivs i formatet xx-xxxxxx. Om ett LMA-nummer saknar en av siffrorna före bindestrecket, lägg då till en nolla (0) som första siffra.
Nyhet2024-09-17
Kommunala verksamheter som förskriver hjälpmedel
Beställningsportalen är Region Stockholms portal för hjälpmedelsförskrivning. Hjälpmedel som bekostas av kommunal verksamhet ska beställas via kommunens/verksamhetens egna avtalade leverantörer.
Nyhet2022-12-12
Länk till Socialstyrelsens webbutbildning - Förskrivning av hjälpmedel
Webbutbildningar om hjälpmedel - Socialstyrelsen

De vanligaste frågorna vi får

Jag loggar in med användarnamn

Om du har glömt ditt lösenord så kan du beställa ett nytt genom att ange ditt användarnamn (oftast HsaID) och klicka på Skicka.

Ett e-postmeddelande kommer att skickas till din registrerade e-postadress i Beställningsportalen. Observera att du har fem minuter på dig att följa instruktionerna för att välja ett nytt lösenord.

Jag loggar in med e-tjänstekort

Vid frågor om glömda eller förlorade koder till ditt e-tjänstekort, kontakta din lokala IT-support. Arbetar du inom Region Stockholm se vidare information på Vårdgivarguiden.

Ansökan om ett konto görs på Beställningsportalens startsida via länken ”Ansök om konto” som finns i inloggningsrutan.

Mer info

Du kan logga in med hjälp av ditt e-tjänstekort. I dagsläget så är detta tillgängligt för användare inom Region Stockholm, Stockholm stad och Lidingö stad. Vid frågor om e-tjänstekortinloggning inklusive glömda eller förlorade koder samt frågor om dina användaruppgifter, kontakta din lokala IT-support. Vid inloggning med e-tjänstekort hämtas dina användaruppgifter (som t ex HSA-id, namn, e-post och telefon) från den aktuella användarkatalogen EK. Dessa uppgifter följer med i inloggningsintyget till Beställningsportalen varje gång du loggar in. Du kan därför själv inte uppdatera dessa uppgifter i Beställningsportalen. Är du anställd inom Region Stockholm, se vidare information på Vårdgivarguiden.

Har du frågor om ett hjälpmedel

Om du inte hittar ett hjälpmedel kan det bero på att du inte har rätt att förskriva/beställa aktuellt hjälpmedel eller att artikeln inte är upplagt i sortimentet. För behörighetsfrågor se Hjälpmedelsguiden och för frågor om hjälpmedel, artiklar eller leveranser kontakta respektive hjälpmedelsverksamhet.