Med ditt e-tjänstekort

Med användarnamn & lösenord
Välkommen till Beställningsportalen!
Välkommen till Beställningsportalen! Här kan du förskriva hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning. I Hjälpmedelsguiden hittar du riktlinjer för förskrivning.
Utskick till brukare med anledning av nya avgifter 2021
Med anledning av de nya egenavgifterna för elrullstolar och arm- och/eller bencyklar kommer ett informationsbrev skickas ut i mitten av januari till berörda brukare. I brevet finns bl a information om
Inloggning med e-tjänstekort
Läs mer : Förtydligande inloggning e-tjänstekort S
Från 15 september gäller att en ny koppling mellan e-tjänstekort och Beställningsportalen behöver göras för att inloggningen till Beställningsportalen fortsättningsvis kan nås med e-tjänstekort. Nedan finns ett förtydligande kring vem som berörs, när det händer och vad som måste göras.
Nytt hjälpmedelsområde - Diabetes, Medicinteknisk apparatur i hemmet
Onsdagen den 27 januari 2021 förändras förskrivningssättet för er som förskriver insulinpumpar, CGM och FGM i Beställningsportalen. Alla nya förskrivningar kommer att göras under det nya hjälpmedelsområdet Diabetes
Läs mer under nyheter från MAH när du loggat in: Viktig information till dig som förskriver diabeteshjälpmedel från Medicinteknisk apparatur i hemmet (MAH)
Nya avgifter för hjälpmedel från 1 januari 2021
Regionfullmäktige har beslutat om hjälpmedelsavgifter för vissa tekniska hjälpmedel och att högkostnadsskyddet för hjälpmedel tas bort. Läs mer i
Visa nyhet ▾
Vissa hjälpmedel övergår till egensvar den 1 november
Sista dagen att förskriva dessa hjälpmedel och lägga en beställning i Beställningsportalen är den 31 oktober 2020. De hjälpmedel som redan har förskrivits kan brukaren behålla och de behöver inte lämnas
De vanligaste frågorna vi får
Om du har glömt ditt lösenord så kan du beställa ett nytt genom att ange ditt användarnamn (oftast HsaID) och klicka på Skicka.
Ett e-postmeddelande kommer att skickas till din registrerade e-postadress i Beställningsportalen. Observera att du har fem minuter på dig att följa instruktionerna för att välja ett nytt lösenord.
Jag loggar in med e-tjänstekortVid frågor om glömda eller förlorade koder till ditt e-tjänstekort, kontakta din lokala IT-support. Arbetar du inom Region Stockholm se vidare information på Vårdgivarguiden.
Ansökan om ett konto görs på Beställningsportalens startsida via länken ”Ansök om konto” som finns i inloggningsrutan.
Mer infoDu kan logga in med hjälp av ditt e-tjänstekort. I dagsläget så är detta tillgängligt för användare inom Region Stockholm, Stockholm stad och Lidingö stad. Vid frågor om e-tjänstekortinloggning inklusive glömda eller förlorade koder samt frågor om dina användaruppgifter, kontakta din lokala IT-support. Vid inloggning med e-tjänstekort hämtas dina användaruppgifter (som t ex HSA-id, namn, e-post och telefon) från den aktuella användarkatalogen EK. Dessa uppgifter följer med i inloggningsintyget till Beställningsportalen varje gång du loggar in. Du kan därför själv inte uppdatera dessa uppgifter i Beställningsportalen. Är du anställd inom Region Stockholm, se vidare information på Vårdgivarguiden.
Har du frågor om ett hjälpmedel
Om du inte hittar ett hjälpmedel kan det bero på att du inte har rätt att förskriva/beställa aktuellt hjälpmedel eller att artikeln inte är upplagt i sortimentet. För behörighetsfrågor se Hjälpmedelsguiden och för frågor om hjälpmedel, artiklar eller leveranser kontakta respektive hjälpmedelsverksamhet.