Med ditt e-tjänstekort

Med användarnamn & lösenord
Välkommen till Beställningsportalen!
Välkommen till Beställningsportalen! Här kan du förskriva hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning. I Hjälpmedelsguiden hittar du riktlinjer för förskrivning.
Information Nya Hjälpmedelsportalen
Viktigt att veta inför lanseringen av Hjälpmedelsportalen. Den nya Hjälpmedelsportalen (HMP) lanseras i november 2025 och ersätter nuvarande Beställningsportalen. I
Begränsningar vid lansering:
• Notifikationer via e-post kommer initialt inte att skickas automatiskt i det nya systemet. I början kommer notifikationer enbart finnas på Hjälpmedelportalens startsida likt som det fungerar idag.
• Funktion för att hantera undantag kommer inte att vara tillgänglig från start. Ytterligare information om hur detta ska hanteras kommuniceras inför driftsättning.
• För uttagsartiklar som har gått ut, makulerats eller förbrukats kommer funktionalitet förnya artikel (via brukarhistoriken) inte finnas i den första versionen utan man kommer behöva genomföra en ny förskrivning.
Ny Hjälpmedelsportal lanseras i november
Vi är glada att meddela att den nya versionen av Beställningsportalen planeras att lanseras i november 2025 och byter namn till Hjälpmedelsportalen. Den nya portalen är resultatet av ett omfattande utvecklingsarbete
Lanseringen innebär bland annat:
• En moderniserad startsida och förbättrad navigering
• Nya funktioner för hantering av brukare, förskrivningar och beställningar
• Förbättrad integration med leverantörssystem och befolkningsuppdateringar
• Ett mer tillgängligt gränssnitt i enlighet med DOS-lagen
Viktigt: Skaffa e-tjänstekort i god tid
För att kunna logga in i den nya Hjälpmedelsportalen kommer det att krävas ett giltigt e-tjänstekort. Vi uppmanar därför alla användare att säkerställa att de har ett fungerande kort i god tid före lanseringen. Kontakta din lokala IT-support eller kortadministratör om du behöver beställa ett nytt kort eller ha
E-tjänstekort vid inloggning
Säkerheten till Beställningsportalen måste höjas därför inför vi från 1 oktober inloggning med enbart E-tjänstekort, användarnamn + lösenord tas bort. D
Info E-Tjänstekort
Inaktiverade och borttagna användarkonton i Beställningsportalen
Om man inte har loggat in på sitt användarkonto på 6 månader så inaktiveras kontot. Kontakt tas med SF IT-support för att aktivera kontot igen. Om man inte har loggat in på sitt användarkonto under 12
LMA-nummer
LMA-nummer skrivs i formatet xx-xxxxxx. Om ett LMA-nummer saknar en av siffrorna före bindestrecket, lägg då till en nolla (0) som första siffra.
Länk till Socialstyrelsens webbutbildning - Förskrivning av hjälpmedel
Webbutbildningar om hjälpmedel - Socialstyrelsen
De vanligaste frågorna vi får
Om du har glömt ditt lösenord så kan du beställa ett nytt genom att ange ditt användarnamn (oftast HsaID) och klicka på Skicka.
Ett e-postmeddelande kommer att skickas till din registrerade e-postadress i Beställningsportalen. Observera att du har fem minuter på dig att följa instruktionerna för att välja ett nytt lösenord.
Jag loggar in med e-tjänstekortVid frågor om glömda eller förlorade koder till ditt e-tjänstekort, kontakta din lokala IT-support. Arbetar du inom Region Stockholm se vidare information på Vårdgivarguiden.
Ansökan om ett konto görs på Beställningsportalens startsida via länken ”Ansök om konto” som finns i inloggningsrutan.
Mer infoDu kan logga in med hjälp av ditt e-tjänstekort. I dagsläget så är detta tillgängligt för användare inom Region Stockholm, Stockholm stad och Lidingö stad. Vid frågor om e-tjänstekortinloggning inklusive glömda eller förlorade koder samt frågor om dina användaruppgifter, kontakta din lokala IT-support. Vid inloggning med e-tjänstekort hämtas dina användaruppgifter (som t ex HSA-id, namn, e-post och telefon) från den aktuella användarkatalogen EK. Dessa uppgifter följer med i inloggningsintyget till Beställningsportalen varje gång du loggar in. Du kan därför själv inte uppdatera dessa uppgifter i Beställningsportalen. Är du anställd inom Region Stockholm, se vidare information på Vårdgivarguiden.
Har du frågor om ett hjälpmedel
Om du inte hittar ett hjälpmedel kan det bero på att du inte har rätt att förskriva/beställa aktuellt hjälpmedel eller att artikeln inte är upplagt i sortimentet. För behörighetsfrågor se Hjälpmedelsguiden och för frågor om hjälpmedel, artiklar eller leveranser kontakta respektive hjälpmedelsverksamhet.