Med ditt e-tjänstekort
Välkommen till Beställningsportalen!
Välkommen till Beställningsportalen! Här kan du förskriva hjälpmedel till personer med funktionsnedsättning. I Hjälpmedelsguiden hittar du riktlinjer för förskrivning.
Vill du hjälpa oss testa nya Hjälpmedelsportalen?
Vill du hjälpa oss testa nya Hjälpmedelsportalen? Den 17 november kl. 12.00 lanseras nya Hjälpmedelsportalen (tidigare Beställningsportalen). Vi söker förskrivare som vill testa portalen under helgen
Anmäl ditt intresse här: Länk till formulär
Tack för att du hjälper oss förbättra Hjälpmedelsportalen!
Utbildningar i Hjälpmedelsportalen
På länken nedan hittar du information om kommande utbildningar i Hjälpmedelsportalen med länkar till de digitala utbildningarna via Teams
Visa nyhet ▾
E-tjänstekort vid inloggning införs Torsdag 9 Oktober
Säkerheten till Beställningsportalen måste höjas därför kommer vi att inför inloggning med enbart E-tjänstekort (Ej Freja eller BankID) Torsdag 9 Oktober kl.17, användarnamn + lösenord tas bort. D
Info E-Tjänstekort
Information Nya Hjälpmedelsportalen
Viktigt att veta inför lanseringen av Hjälpmedelsportalen. Den nya Hjälpmedelsportalen (HMP) lanseras i november 2025 och ersätter nuvarande Beställningsportalen. I
Begränsningar vid lansering:
• Notifikationer via e-post kommer initialt inte att skickas automatiskt i det nya systemet. I början kommer notifikationer enbart finnas på Hjälpmedelportalens startsida likt som det fungerar idag.
• Funktion för att hantera undantag kommer inte att vara tillgänglig från start. Ytterligare information om hur detta ska hanteras kommuniceras inför driftsättning.
• För uttagsartiklar som har gått ut, makulerats eller förbrukats kommer funktionalitet förnya artikel (via brukarhistoriken) inte finnas i den första versionen utan man kommer behöva genomföra en ny förskrivning.
LMA-nummer
LMA-nummer skrivs i formatet xx-xxxxxx. Om ett LMA-nummer saknar en av siffrorna före bindestrecket, lägg då till en nolla (0) som första siffra.
Länk till Socialstyrelsens webbutbildning - Förskrivning av hjälpmedel
Webbutbildningar om hjälpmedel - Socialstyrelsen
De vanligaste frågorna vi får
För att öka säkerheten kommer vi nu införa inloggning enbart via e-tjänstekort.
För att kunna göra detta behöver ditt användarkonto vara kopplat mot ditt e-tjänstekort.
Det gör du genom att trycka på logga in och följer stegen för inloggning med ditt kort.
Efter det kommer du bli ombedd att fylla i användarnamn och lösenord för Beställningsportalen.
Är du inte anställd inom Region Stockholm behöver du ha ett e-tjänstekort utfärdat av ett privat SITHS-ombud.
Vid frågor om e-tjänstekortinloggning, inklusive glömda eller förlorade koder samt frågor om dina användaruppgifter,
kontakta din lokala IT-support. Vid inloggning med e-tjänstekort hämtas dina användaruppgifter
(som t ex HSA-id, namn, e-post och telefon). Dessa uppgifter följer med i inloggningsintyget till
Beställningsportalen varje gång du loggar in. Är du anställd inom Region Stockholm, se vidare information
på Vårdgivarguiden.
Ansökan om ett konto görs på Beställningsportalens startsida via länken ”Ansök om konto” som finns i inloggningsrutan.
Mer infoOm du har glömt ditt lösenord så kan du beställa ett nytt genom att ange ditt användarnamn (oftast HsaID) och klicka på Skicka.
Ett e-postmeddelande kommer att skickas till din registrerade e-postadress i Beställningsportalen. Observera att du har fem minuter på dig att följa instruktionerna för att välja ett nytt lösenord.
Jag loggar in med e-tjänstekortVid frågor om glömda eller förlorade koder till ditt e-tjänstekort, kontakta din lokala IT-support. Arbetar du inom Region Stockholm se vidare information på Vårdgivarguiden.
Har du frågor om ett hjälpmedel
Om du inte hittar ett hjälpmedel kan det bero på att du inte har rätt att förskriva/beställa aktuellt hjälpmedel eller att artikeln inte är upplagt i sortimentet. För behörighetsfrågor se Hjälpmedelsguiden och för frågor om hjälpmedel, artiklar eller leveranser kontakta respektive hjälpmedelsverksamhet.